Guvernul Republicii Moldova a aprobat garantarea unui împrumut de 400 milioane EURO acordat de BERD companiei Energocom, în numele „consolidării securității energetice”. În esență, statul își asumă răspunderea integrală pentru returnarea banilor în cazul în care Energocom nu-și respectă obligațiile, constată Vlad Filat.
Costuri indirecte foarte mari – 72,3 milioane EURO
Conform documentației publice, doar comisioanele și dobânzile aferente acestei facilități financiare ridică costul total al împrumutului la peste 14,46 milioane EUR / anual, adică 72,3 milioane EURO pentru 5 ani aproape 18% din suma totală. Dintre acestea:
– Dobânzi: aprox. 2,562% + 1% (EURIBOR 6M + marjă fixă)
– Comision de angajament: 0,5% pentru sumele neutilizate
– Comision de activare: 1% pentru fiecare tranșă
– Comisioane SBLC: 1% anual din suma acoperită
Aceste costuri se traduc în +8,24 EUR/MW adițional la prețul final al gazului, la un consum de 8.4 milioane MW consumatorii vor plăti + 70 milioane de EURO.
Într-un context social și economic dificil, includerea acestor costuri în tariful reglementat va duce inevitabil la:
– creșterea prețului final pentru consumatorii casnici și industriali;
– diminuarea competitivității economiei;
– presiuni crescute asupra bugetului public pentru compensarea tarifelor.
Procesul decizional privind această garanție:
– nu a fost supus unei consultări publice reale;
– nu a fost însoțit de publicarea integrală a documentelor (contracte, fișe de risc, proiecții de utilizare);
– nu a explicat clar în ce activități concrete va fi folosită suma – gaze, electricitate, rezerve, achiziții, stocare etc.
Acest comportament contravine normelor legale privind transparența decizională (Legea 239/2008) și reduce încrederea în administrația publică.
Prin derogare de la lege, Energocom este scutită de comisionul de risc, ceea ce deschide un precedent periculos:
– se creează un regim de „super-companie” protejată de orice pierdere;
– se încurajează lipsa de eficiență și asumarea de riscuri fără responsabilitate;
– se decredibilizează cadrul normativ general privind datorii și garanții de stat.
Împrumutul garantat de stat pentru Energocom este, în forma sa actuală, un risc bugetar major mascat sub retorica „securității energetice”. În lipsa unei transparențe reale, a unei consultări publice autentice și a unor mecanisme clare de control, acest demers poate deveni o schemă de îndatorare mascată care lovește direct în consumatorul final.
Solicit:
– publicarea tuturor documentelor și calculelor oficiale;
– audit independent asupra gestionării tuturor fondurilor obținute prin această facilitate;
– includerea controlului parlamentar și civic în procesul de monitorizare a cheltuirii fondurilor.