Sursa imagine: moldpres.md

Vinificația din Moldova își recuperează pozițiile pierdute după embargoul rus din 2006

Viticultura şi vinificaţia, care reprezintă principala ramură a agriculturii moldoveneşti, ies din criza care a survenit ca urmare a interdicțiilor și embargoului impus în martie 2006 privind furnizarea vinurilor moldovenești pe piața rusă.

Dezvoltarea acestui domeniu al economiei în perioada ce a urma embargoului arată că, cu ajutorul parteneriatului public-privat, în cadrul căruia, cu sprijinul USAID Moldova, a fost creat Oficiul Naţional al Viei şi Vinului, vinificatorii restabilesc volumele anterioare de producere şi de vânzare a vinurilor de calitate.
 
Graţie proiectului „Agricultura competitivă în Moldova”, sprijinit de Guvernul Suediei şi USAID, Oficiul Naţional al Viei şi Vinului împreună cu vinificatorii promovează brandul unic Wine of Moldova (Vinurile Moldovei). Sub acest brand companiile vinicole participă la diferite expoziţii internaţionale, obţinând rezultate remarcabile.
 
Miercuri seara, la întâlnirea cu jurnaliştii, directorul adjunct al Proiectului de Competitivitate al USAID, Diana Lazăr, a menţionat că numai în anul 2017 vinurile moldoveneşti au fost apreciate cu 232 de medalii la diferite expoziţii internaţionale renumite, printre care Decanter, Mondus Vini, International Wine Challenge.
 
„Este remarcabil faptul că 37 dintre acestea au fost acordate companiilor vinicole din Moldova, ale căror branduri au participat pentru prima dată la expoziții, cu sprijinul Oficiul Naţional al Viei şi Vinului și agenției USAID”, a spus Lazăr.
 
Potrivit ei, aceasta este o dovadă incontestabilă a faptului că munca asupra îmbunătățirii calității vinurilor moldovenești are deja rezultate bine-meritate de vinificatori. 
 
În ultima perioadă, exportul vinurilor moldovenești către Est a scăzut semnificativ, fapt ce ţine de închiderea pieței rusești, precum și de scăderea vânzărilor în țările CSI. Rezultatele exporturilor pentru anul 2016 arată însă o creștere semnificativă a vânzărilor de vinuri moldoveneşti în țările UE, precum și pe piețele netradiționale pentru vinurile din Moldova.
 
De exemplu, volumul exporturilor de vinuri în România a crescut cu 250% față de anul 2014, în Cehia – cu 30%, în Lituania – cu 77%, în Marea Britanie – cu 97%, în Estonia – cu 86%. În ceea ce privește vânzările de vinuri pe piețele netradiționale, în China acestea au crescut cu 240%, iar în Japonia – cu 40%.
 
Până la introducerea primului embargo la livrările de vinuri moldovenești în Rusia (martie 2006), exporturile acestora depășeau $300 mil. Peste 90% din vânzările de vinuri moldovenești reveneau pieței ruse. Conform datelor pentru anul 2016, volumul exporturilor a constituit $102 mil. În timpul crizei, mai mult de 80 de întreprinderi producătoare de vin au falimentat. Din această ramură s-au retras 1,2 mii de specialiști cu înaltă calificare, iar mulţi dintre ei și-au găsit un loc de muncă după specialitate în străinătate. În perioada dificilă de după embargo, suprafața plantaţiilor a scăzut cu peste 80 mii de hectare, ceea ce reprezintă 40%. În prezent, plantațiile de viță-de-vie ocupă mai mult de 100 mii de hectare.
Autor: Infotag
14.09.2017 Actual
293
0

Comentarii 0


      • Conferință științifică internațională pe subiecte economice la Universitatea din Bălți

        15.09.2017
      • Ședința comună privind identificarea noilor idei de proiecte și parteneri

        14.09.2017
      • O aplicație IT va contribui la modernizarea serviciilor publice

        12.09.2017
      • Directorul general al Fundației SKAT, Jürg Christen, s-a informat despre progresul unui proiect realizat de ADR Nord și ApaSan

        12.09.2017
      • Atelier de lucru cu scopul de a spori adaptarea Republicii Moldova la schimbările climatice

        12.09.2017