Георгиевская ленточка versus Tricolorul românesc
De cativa ani incoace, in preajma zilei de 9 mai, se observa o “invazie” de panglici bicolore cu 5 fasii alternante de culoare neagra si oranj, numite conventional “Panglica Sfantului Gheorghe”. Chiar daca imaginea Sfantului Gheorghe este interpretata de multe ori ca simbol al Rusiei, vreau sa remarc faptul ca laitmotivul calaretului care omoara sarpele sau balaurul exista in foarte multe culturi atat crestine cat si islamice (a se vedea mituri din Siria sau Etiopia). Acest simbol este foarte raspandit si vine din perioada precrestina. Mai mult ca atat, originea acestui simbol este atemporal, venind, daca vreti, dinainte de construirea Turnului Babel, adica inainte sa se incurce limbile, atunci cand toti contituiau o masa omogena si aveau aceleasi credinte, principii si idei despre lume. Dar despre evolutia imaginii Sfantului Gheorghe in lume si in spatiul romanesc puteti usor afla la un simplu search pe Google.
Ceea ce vreau eu sa supun atentiei este incarcatura simbolica a Panglicii Sfantului Gheorghe si contextul in care este ea folosita si promovata. Deci ne pomenim in situatia in care Panglica Sfantului Ghoerghe devine instrumentalizata ideologic, aparent in scopuri pur sociale.
Георгиевская ленточка este o actiune sociala, dedicata comemorarii “Marelui Razboi pentru Apararea Patriei“, initiata de «РИА Новости» si РООСПМ «Студенческая община» in anul 2006. Consta in distrubuirea si purtatea acestei panglici in perioada 24 aprilie – 12 mai. Organizatorii actiunii aduc la cunostinta publicului ca in 2006 au fost distribuite gratis 5 milioane de panglici in toata lumea, in 2007 mai mult de 1o milioane, iar timp de trei ani de la initierea actiunii au fost distribuite gratis mult peste 20 milioane de panglici. Se opereaza cu termeni sensibili de comemorare a celor cazuti in Marele Razboi pentru Apararea Patriei si renastere a constiintei maselor in vederea unitatii in respectarea trecutului.
“Акция финансируется государством, органами местного самоуправления, а также коммерческими и иными организациями.”
“В акции «Георгиевская ленточка» принимают участие жители многих стран мира (в том числе, по словам организаторов, Франции, США, Китая, Великобритании и др.). «Георгиевская ленточка» стала традицией и неотъемлемой частью празднования Дня Победы. Акция может восприниматься как новая российская национальная идея.“
Vreau sa fac o mica paranteza referitor la diferenta simbolica si ideologica dintre Marele Razboi pentru Apararea Patriei si Cel de-al Doilea Razboi Mondial. A se lua in considerare faptul ca primul dureaza in perioada 1941-1945, iar cel de-al doilea intre 1939 si 1945. Nu cred ca e necesar sa explic cine cu cine a luptat si de ce. Ceea ce ne intereseaza pe noi este sa intelegem logica partajarii conceptului unuia si aceluiasi razboi. Este mai mult decat evident ca URSS-ul si Rusia, la etapa actuala, continua sa puna o amprentă vizibilă a politicilor sovietice dezvoltate aici, atât la propriu cât şi la figurat, menţinându-se drept factor de influenţă pentru memoria colectivă.
Intr-o analiza din perspectiva semiotica a comemorarii zilei de 9 mai am selectat urmatoarele: “Deseori apare întrebarea de ce se insistă pe sărbătorirea „eliberării”? Puţin probabil că motivul ar fi doar onorarea memoriei colective şi a societăţii care aduce onorurile cuvenite celor ce au luptat în Marele Război Pentru Apărarea Patriei. Din ce în ce mai mult se simt tendinţele politice ale sărbătorii, care chiar dacă rămân nedeclarate, au o influenţă notorie asupra valorilor naţionale şi a societăţii în general.…mult prea mulţi mai cred încă în faptul că sovieticii ne-au eliberat pe noi, de români; pentru că limba doar unei minorităţi naţionale tot mai des e folosită şi are pretenţii de a fi “de stat”; pentru că se ridică, renovează, recrează monumente sovieticilor, pentru că 9 mai e ziua Victoriei în Marele Război pentru Apărarea Patriei şi nu Ziua Europei, pentru că există amintirea despre “Rumâno-faşiskaia armia”; pentru că nu ştim să ne preţuim eroii; pentru că multe lucruri vor fi ascunse, tăinuite, negate şi uitate; pentru că este securitate si nu siguranţă, pentru că, în ciuda adevărului istoric, toate au ajuns „o închipuire” a unor minţi a căror timp demult trecut era doar o perioadă mitologică despre care au vorbit pentru „a-şi lăsa”numele printre filele istoriei.”
Tot in acest context, va invit sa cititi doua interviuri, doua perspective total distincte, unul romanesc si altul pro-rusesc, pentru a sesiza voi insiva diferenta. (*Interviurile sunt realizate de Corina Toma)
Ceea ce ma doare pe mine este faptul ca multora le este rusine sa poarte la piept Tricolorul nostru romanesc, dar afiseaza ostentativ Panglica Sfantului Gheorghe care este intrumentalizata si ideologizata la maxim, servind interese absolut straine neamului nostru! La fel de dureros e faptul ca eroii Armatei Romane sunt dati uitarii si tratati ca niste dusmani ai poporului si nimeni nu le inventeaza panglici si nimeni nu le onoreaza memoria!
Pana cand o sa ne lasam manipulati? Da, e adevarat ca au murit buneii nostri in acest razboi, dar moartea lor e folosita in scopuri perfide, impotriva noastra, si refuz sa accept acest lucru!
Eu am facut alegerea, acum e randul tau sa decizi!
29.04.2009
Autor: Anna Ciofu
Sursa: annaciofu.wordpress.com
Comentarii (1)
jos comu(n)izmu!!!