Întâlnirea on-line s-a ÎNCHEIAT. Vitalie Călugăreanu, reporter Radio Deutsche Welle, a discutat cu cititorii HotNews.md despre principiile unei prese de calitate
Întâlinrea on-line s-a ÎNCHEIAT. Răspunsurile la întrebări le găsiți mai jos. Vă mulțumim pentru participare.
Tot mai multe voci afirmă că nu mai avem o presă de calitate cu mici excepții, că politicul și structurile oligarhice au subminat libertatea mijloacelor mass-media și au înlocuit-o cu un fel de surogat informațional.
Care e calitatea presei și cine o controlează? Ce înseamnă să faci jurnalism de investigație în R. Moldova? Acestea dar și alte aspecte legate de calitatea produsului mediatic moldovenesc au fost abordate în cadrul unei întâlniri on-line cu Vitalie Călugăreanu, reporter la Chișinău al postului de Radio Deutsche Welle și cunoscut jurnalist de investigație.
Nota redactiei:
*Pentru a păstra coerența și relevanța discuției, nu vom valida comentariile care nu se referă la temele anunțate, care nu conțin întrebari sau care constau în atacuri la persoană.
*Vă rugăm sa nu adresati mai mult de două întrebări pentru a da posibilitate invitaților să raspundă la cât mai multe probleme ridicate de cititori. Postările lungi sau care conțin mai mult de doua intrebari nu vor fi validate.
- Întrebarea #1 — Eugen: eu nu gasesc ca presa din Moldova ar fi de o calitate proasta. nu vi se pare ca o subapreciem?
- Vitalie Călugăreanu: Nu o să mă apuc să dau aici aprecieri nominale, dar senzația mea este că presa în Moldova degradează într-un ritm șocant. Foarte puțini jurnaliști își mai mențin dreaptă coloana vertebrală.
Celor naivi, care cred că situația presei nu e chiar atât de gravă, vreau să le spun că în mediul nostru profesional se învârt oferte la plic de 3000 de euro/lună și peste în schimbul acordului de a te transforma benevol în buldog mediatic sau purtător de țucal al unor oligarhi politici.
Nu exagerez deloc. Ba din contra. Dacă simt că ai anumite ezitări, mai primești și o mașină sau foaie de odihnă cadou. Prea puțini pot rezista unor astfel de tentații. În consecință, ne-am pomenit cu niște slujitori de curte în loc de jurnaliști – oameni care distorsionează realitatea și manipulează opinia publică fără a conștientiza că sunt la fel de dăunători ca pseudo-medicii care efectuează transpalnturi ilegal.
Șocant pentru mine a fost să aflu zilele acestea că în corul oligarhilor au început să cânte și câțiva foști profesori universitari care, cu vreo 15 ani în urmă, mi-au pus mie 7 și chiar 5 la examene, pretinzând că nu ași fi prea bun pentru meseria asta. - Întrebarea #2 — 1: Care sunt caracteristicile unei prese de calitate?
- Vitalie Călugăreanu: O presă de calitate trebuie să fie liberă din punct de vedere financiar și editorial, iar jurnaliștii obiectivi. Eu am avut norocul să simt, imediat după facultate, ce înseamnă să fii jurnalist liber.
Am fost invitat pentru un curs de stagiere la Deutsche Welle la Bonn. Primele zile umblam ca un rătăcit – tot așteptam să fiu împins din urmă, să mi se spună ce și cum să scriu. Până am conștientizat că la ei e altfel - că trebuie să ai inițiativă, să-ți argumentezi punctul de vedere, să lupți ca materialul tău să fie cel mai bun. La un moment dat am sesizat că opinia mea era așteptată în redacție. Am devenit util, iar asta m-a înaripat.
Și vă asigur, pe un jurnalist care a simțit odată ceea ce am simțit eu atunci – nu-l mai cumpără nici un oligarh și nu-l mai călărește nimeni. Asta înseamnă LIBERTATE – când știi să gândești, să analizezi și să spui ceea ce gândești. Independența financiară este la fel de importantă. Și, din câte am reușit să înțeleg, aceasta e marea problemă a presei de la noi.
Aici sistemul e făcut în așa fel încât să nu-i permită unei instituții de presă să se întrețină singură din punct de vedere financiar. Piața de publicitate e împărțită între aceeași oligarhi. Ca să prinzi măcar puțin din ceea ce nu trece prin companiile lor de publicitate, trebuie să ai audiență, adică să fii bine cotat în sondaje ca instituție de presă. Dar ca să fii bine cotat în sondaje, trebuie să cotizezi la plic la casele de sondaje. E un cerc vicios pe care îl pot întrerupe doar niște procurori din filme. - Întrebarea #3 — Eduard: puteti numi instititii media din moldova care fac jurnalism de calitate?
- Vitalie Călugăreanu: La anumite etape, în Moldova au existat instituții de presă absolut libere. Amintiți-vă de JurnalTV când difuza doar pe internet. Evident, nu era ușor. Salariile jurnaliștilor nu erau prea mari, dar satisfacția de a face ceea ce simți că trebuie să faci era nemărginită. La TV7, cât timp am moderat emisiunea “Logica Puterii”, m-am simțit la fel.
Îi urmăresc cu atenție pe cei de la Ziarul de Gardă… Acum îmi vine greu să vă dau alte denumiri, dar dacă o astfel de instituție există, eu sunt fericit. Asta înseamnă că încă nu toți jurnaliștii din țara asta sunt virusați. Înseamnă că mai devreme sau mai târziu se va forma un nucleu de jurnaliști teferi care vor da lovitură după lovitură până când și ceilalți vor simți mândria dea fi jurnalist în Moldova. - Întrebarea #4 — kurios cu kappa: de ce ati plecat de la ”Cabinetul din ubra” de la Jurnal TV? Era acea televiziune de o prea rea calitate sau cum? Și vopșă ați reveni în prezent la Jurnal la Cabinetul din umbră? ce v-ar motiva s-o faceți?
- Vitalie Călugăreanu: Pe internet se păstrează încă epopeea despărțirii mele de Jurnal TV și nu mai vreau să răscolesc ceea ce a fost. Timpul a lecuit acea rană. Până la urmă e dreptul fiecăruia să plece atunci când nu este de acord cu ceva ce i se întâmplă.
Așa s-a întâmplat și atunci. Cât privește partea a doua a întrebării, care începe cu “si vopșă”, cred că ar fi o temă de analizat în cazul în care ar apărea o astfel de ofertă. Mai ales că am încheiat colaborarea cu TV7, iar de pe 5 iunie plec și de la Radio Plai unde sunt director de program. Eu am suferit mult după plecarea de la Jurnal TV.
Ca și cum unui narcoman nu i-ai mai da drogul. Îmi amintesc când m-a sunat Golea de la TV7 – eu am deschis telefonul si, fără să zic “Alo!”, am spus: “Eu sunt de acord!”. “Logica Puterii” m-a făcut să-mi revin un pic după despărțirea de Jurnal TV. Ce m-ar motiva? Un contract decent care să mă protejeze de implicațiile din afară. În rest, îmi fac totul singur. - Întrebarea #5 — vitalie: In RM nu exista presa, noi avem agentii de PR si contra PR. Iar majoritatea "jurnalistilor" actioneaza ca brokeri de PR al patronului sau.
- Vitalie Călugăreanu: Doar parțial de acord. Nu pot băga mâna în foc în privința instituțiilor de presă până nu vom putea cunoaște și noi adevărații lor finanțatori, dar pot să vă asigur că în Moldova există jurnaliști non-angajați politic. Nu sunt mulți, dar sunt.
Și există datorită sprijinului din afară. Unii s-au conservat și lucrează în diferite proiecte plictisitoare finanțate de diferite organizații străine, alții lucrează în proiecte de investigație sau oferă consultanță potențialilor investitori care ar vrea să vină în Moldova, alții se pregătesc să plece din Moldova, pentru că s-au săturat de atâta nedreptate.
Eu încă rămân încrezător că va apare într-o bună zi un proiect mediatic care va tuna și va fulgera în fiecare zi, în care se vor regăsi toți cei la care m-am referit mai sus. Iar atunci când va apărea o astfel de alternativă, populația singură îi va rejecta pe „brokerii de PR”, astfel încât aceștia se vor pomeni absolut inutili și fără impact, iar în scurt timp șomeri pe termen lung. Asta ar urma să se întâmple într-o societate normală. Or, noi tindem să demonstrăm că suntem normali… - Întrebarea #6 — ester: de ce ati plecat de la TV7? nu ati vrut sa lucrati pentru Filat?
- Vitalie Călugăreanu: Nu are nici o treabă Filat aici, dar pentru el şi pentru alţi politicieni nu vreau să lucrez. Vreau să lucrez pentru oameni.
Relaţia mea cu TV7 a fost una frumoasă şi a avut la bază nişte înţelegeri foarte clare cu fostul director al acestui post de televiziune, Anatol Golea.
În momentul în care el a plecat şi după ce m-am documentat în privinţa celor ce urmau să se întâmple, am înţeles că a dispărut şi garanţia libertăţii mele editoriale. Prin urmare, am luat decizia deloc uşoară de a pleca. Cu toate acestea, am tot respectul pentru mulţi din cei care au rămas să lucreze acolo. - Întrebarea #7 — Gregory: este vre-o diferenta dintre presa moldoveneasca din timpul dominatiei PCRM si cea din prezent? ce s-a scimbat?
- Vitalie Călugăreanu: E o întrebare care mă pune în situaţia jenantă de a-l „menaja” într-un fel pe Voronin. Viaţa jurnaliştilor de la noi a fost un calvar în primii 3 ani de guvernare comunistă – timp în care Voronin şi clica lui şi-au întărit imperiul mediatic şi cohorta de trubaduri plătiţi. După asta, cei care au rezistat au fost lăsaţi în pace. Ne îngrădeau accesul la informaţie, dar nu ne dădeau cu bâta în cap. Poate că şi lui îi era convenabilă situaţia, pentru că avea un argument ca să le spună europenilor că, uite, există jurnalişti liberi în Moldova...
Acum eu cred că e mai grav. În primii ani de guvernare a coaliţiei democratice s-a făcut o tradiţie din a defila cu sloganul „libertăţii de exprimare” prin cancelariile europene. În realitate, avea loc un aprig proces de subordonare a mass-media câtorva oligarhi politici.
Culmea, în unele cazuri pe bani europeni. Şi se cumpără tot. Acum s-a ajuns şi la micile posturi de radio şi TV raionale. Este, în opinia mea, o crimă, pentru că se construieşte o maşinărie de spălare a creierilor, iar dacă ne uităm peste Nistru o să înţelegem în ce i-a transformat o astfel de maşinărie propagandistică pe conaţionalii noştri de acolo. Eu vreau alt destin pentru Moldova. - Întrebarea #8 — Deportatul: Atunci cînd majoritatea mass-media cu jurnalişti aparţin unui orecare oligarh din RM cum trebuie să procedeze jurnalistul, pentru că dacă nu îndeplineşte cerinţile "Şefului" este eliberat, dar dacă îndeplineşte cerinţile "Şefului" este jurnalist "cumpărat şi răscumpărat"?
- Vitalie Călugăreanu: Astea sunt riscurile meseriei de jurnalist în Moldova. Ai de ales: fie îndeplineşti sarcinile dezonorante ale „şăfului” şi te bucuri de salariu măricel câţiva ani după care, compromis nu mai trebuieşti nimănui, fie rămâi fidel principiilor deontologice şi te pui în slujba oamenilor simpli, cu mai puţini bani, dar iubit şi răsplătit cu bunăvoinţă de cei care simt că munceşti pentru ei.
Fiecare îşi alege soarta. Sper să apuc ziua când în Moldova nici un jurnalist nu va mai accepta funcţia de prezervativ folosit. - Întrebarea #9 — Deportatul: Vina principală că suntem guvernaţi de politicienii aceluiaş sistem politic de pînă la 1991 (Snegur, Lucinschii, Voronin) şi foştii lor colegi (Filat, Diacov, Lupu, Plahotniuc) nu este oare anume în jurnaliştii "cumpăraţi şi răscumpăraţi" care manipulează în folosul oligarhilor?
- Vitalie Călugăreanu: Ba da. Sunt de acord cu Dvs. Am impresia că mulţi colegi jurnalişti nu conştientizează cât rău produc societăţii acceptând să slujească tacit partide politice sau anumite clanuri. Este penal să distorsionezi realitatea pentru nişte bani.
Aşa niciodată nu vom avea o societate sănătoasă. Partidele au lozinci politice. Unul pledează pentru Unire, pentru că acesta îi aduce puncte electorale. Altul, din acelaşi motiv, vrea să-l pupe pe Lenin.
Noi nu avem voie să fim cu unul sau cu altul. Noi suntem jurnalişti şi trebuie să apărăm oamenii, să-i ajutăm să nu cadă rămână lucizi şi să nu-şi pună la pălărie flăguleţelor electorale false.
Altfel, mereu vom atârna ca frunza-n vânt. Noi, jurnaliştii, formăm mentalitatea oamenilor – iată ce ar trebui să înţeleagă fiecare jurnalist şi să se pătrundă personal de această responsabilitate, să devină un terapeut pentru societate. - Întrebarea #10 — Tabuci Victor: 1. Ce nu ne ajunge în opinia ta pentru a avea o presă pe care ţi-o doreşti or ţi-ai dori-o?
2. Astăzi care ar fi diferenţa dintre presa moldovenească şi cea occidentală? - Vitalie Călugăreanu: 1.
- Ne lipseşte o piaţă de publicitate liberă, firescă, ce le-ar permite instituţiilor de presă să existe şi să se dezvolte pe bază concurenţială.
- Ne lipsesc patronii de presă care ştiu ce înseamnă jurnalistică. Ne lipsesc patronii de presă care înţeleg cât rău pot să provoace implicându-se, nefiind jurnalişti, în activitatea redacţională.
- Ne lipsesc jurnaliştii cu verticalitate, puternici, care ştiu să ţină piept tentaţiilor şi presiunilor.
- Aproape ne lipsesc jurnaliştii de investigaţie.
- Ne lipseşte o şcoală de jurnalism adevărat cu instructori tineri profesionişti.
- Ne lipseşte solidaritatea de breaslă.
2. E imensă diferenţa. Eu muncesc de 8 ani pentru o instituţie de presă din Germania. Vreau să vă spun că în această perioadă nu m-a sunat niciodată şeful să-mi spună ce să fac, iar toate temele pentru materiale pe care le-am propus au fost acceptate. Asta se numeşte încredere în cei pe care i-ai angajat. În Moldova, în aceiaşi 8 ani, am schimbat 5 job-uri, iar acum sunt pe punctul de a-l abandona pe al 6-lea. De ce? Fie din cauza frustrării patronilor, fie din cauza presiunilor asupra activităţii editoriale. - Întrebarea #11 — Deportatul: HotNews - răspundeţi Dstră: - "La ce post de radio, unde se poate de ascultat răspunsurile?"
- HotNews.md: răspunsurile invitatului le găsiți aici. nu vor fi difuzate la radio.
- Întrebarea #12 — Tabuci Victor: Vezi careva perspective de schimbare spre bine a situaţiei în mass-media de la noi?
- Vitalie Călugăreanu: Sigur că da. Altfel mă retrăgeam demult din acest domeniu. Eu tot mă chinui de ceva ani să adun pe lângă mine o ceată de jurnalişti tineri pe care să-i învăţ principii aşa cum m-au învăţat şi pe mine alţii. Nu e uşor, dar parcă reuşeşte proiectul.
E destul să mai facă 2-3 la fel, să dăm naştere la nişte instituţii de presă corecte şi cu verticalitate şi o să vedeţi cum se risipesc piramidele mediatice clădite pe minciună şi manipulare de oligarhi. - Întrebarea #13 — Deportatul: De acord şi ma bucur de aprecierile a ZDG! Întrebarea- cei jurnalişti, comentatori politici ce manipulează, lustruesc imaginea li se pot retrage cumva dreptul de a se numi jurnalişti, comentatori politici? Doar se retrage dreptul de a lecui la medici, de a fi judecător. Jurnalistul ce manipulează aduce cel mai mult rău cetăţenilor, mai mult ca şi medicul, judecătorul. Mulţumesc şi Vă stimăm!
- Vitalie Călugăreanu: În anumite situaţii, instanta de judecată poate dispune suspendarea activităţii profesionale a unor jurnalişti dacă se dovedeşte că aceştia au comis fapte penale.
Dar pentru manipulare jurnaliştii nu pot fi lipsiţi de dreptul de a profesa. În schimb, consumatorii de presă îi pot sancţiona ignorându-le “munca” servilă. - Întrebarea #14 — Ion: Ce părere ai despre Pavel Păduraru, ca jurnalist de investigaţie? şi crezi că situaţia (critică) de la Timpul de dimineaţă îl pune în umbră sau nu?
- Vitalie Călugăreanu: Pavel e un jurnalist bun. Nu ştiu de ce spuneţi că e critică situaţia la „Timpul”, dar frământările redacţionale de obicei îi afectează în ultimul moment pe jurnaliştii de investigaţie. Aceştia îşi caută de treabă şi nu se prea implică în bârfele redacţionale.
În plus, munca de jurnalist de investigaţie e una specifică. O anchetă jurnalistică bine şi corect făcută este cititită şi căutată indiferent unde apare. Şi, pentru că sunt foarte puţini, jurnaliştii de investigaţie îşi găsesc foarte uşor de lucru.
Mă bucur să constat că au apărut şi la noi jurnalişti care realizează investigaţii pe cont propriu şi le vând instituţiilor mass-media din ţară şi din străinătate. E o chestie foarte bună, pentru că în acest caz jurnalistul e chiar imparţial.
- 09.09.2013
-
Tarifele la roaming internaţional între Moldova şi Polonia vor fi reduse
- 09.09.2013
-
Vizită pentru jurnalişti - Informarea privind cooperarea germană pentru dezvoltare
- 08.09.2013
-
ÎNFRĂȚIRI LA… ÎNĂLȚIME!
- 06.09.2013
-
Muzică bună, dansuri populare și bucate tradiționale. Toate, la Festivalul râului Bîc
- 06.09.2013
-
Lansarea ghidului metodico-didactic „Gestionarea și investirea remitențelor. Managementul resurselor umane. Inițierea și planificarea unei afaceri”
Video Line
- 22.05.2013
-
Paradă de hram, la Bălți
- 18.05.2013
-
Aliona Moon „O mie”
- 21.04.2013
-
Trei vite mari cornute pășteau „культурно” pe Aleea Clasicilor
Comentarii (0)