Mic îndreptar contra stresului pentru şoferi
Poziţia relaxată la volan, folosirea luminilor de întâlnire şi panourile info-trafic sunt câteva soluţii care ar putea relaxa conducătorii auto în lupta cu traficul aglomerat.
Nivelul de stres din trafic poate fi controlat prin metode care nu sunt deloc complicate. Nivelul de stres depinde de mai mulţi factori. Primul şi cel mai important se referă la cât timp conduci, la care se adaugă cum conduci, cât de bun eşti la asta (un şofer începător e mult mai stresat decât unul cu experienţă), unde conduci (stresul pe o autostradă cu multe benzi aglomerate este mai mare decât de pe un drum secundar liber), ce conduci (cât de bună este maşina) şi de ce conduci (necesitate sau moft).
Experţii în psihiatrie au câteva recomandări antistres pentru şoferi.
1. Poziţia corectă şi luminile de întâlnire relaxează
Pentru a elimina din stresul pe care îl resimţiţi în trafic, e bine să aveţi o poziţie cât mai relaxată. „Staţi lejer, nici prea aproape, nici prea departe de volan. La extreme e tânărul care se crede Schumacher şi stă foarte departe de volan, în comparaţie cu vârstnicul care stă înfundat în bord ca să vadă «botul maşinii»”, spune Gabriel Diaconu, medic psihiatru la Spitalul „Alexandru Obregia”, din Bucureşti.
Mai mult, luminile de avertizare aprinse pe timp de zi dau şoferilor senzaţia de siguranţă, făcându-i mai „vizibili”.
2. Evitaţia zonele aglomerate şi calculaţi timpul de mers
Aglomeraţia şi presiunea timpului sunt motivele principale care generează stresul la volan. „Încercaţi să vă calculaţi timpul pe care îl aveţi de parcurs pentru a nu fi presaţi de lipsa lui. Luaţi-vă marje de eroare”, mai recomandă medicul Gabriel Diaconu. S-a constatat, de exemplu, că mersul cu o viteză mică, dar constantă, comparat cu mersul cu diferenţe de viteză e mai puţin stresant.
„Chiar dacă prin ambele metode ajungi în acelaşi timp la destinaţie, prima variantă nu-ţi distruge creierul”, adaugă specialistul.
3. Evitaţi şofatul noaptea
Chiar dacă noaptea traficul „e mai liber”, pe cât posibil e bine să încercaţi să conduceţi cât mai puţin pe timpul nopţii. „Noaptea hormonii gestionează diferit răspunsul la stres. Modelul diurn de secreţie al hormonilor ne conferă o eficienţă crescută la primele ore ale dimineţii, până în prânz, dar minimă seara către miezul nopţii”, mai explică psihiatrul.
Noaptea, nici vederea nu e la fel de bună ca ziua, iar reacţia la stimuli este mai lentă. În acelaşi timp, percepţia între un pericol imediat şi unul îndepărtat este diferită. Pe de altă parte, tot ce înseamnă factori de protecţie, de la apropierea ajutorului în caz de accident, la şansa reală de a evita un accident, sunt în defavoarea şoferului care conduce noaptea.
4. Panourile info-trafic relaxează creierul. Citiţi-le
Ambuteiajul e o sursa de nervozitate. Avertismente privind motivele, durata, cât mai e până la prima destinaţie uşor de recunoscut, la prima ieşire de pe autostradă, care sunt ieşirile alternative, info-traficul funcţional pe radioul maşinii ajută la relaxarea psihicului celui afalt la volan.
„În situaţii stresante, panourile informative îi relaxează pe şoferi. Astfel, ei recapătă controlul şi se simt mai siguri că ajung la destinaţie în timp util făcându-şi o «teorie a minţii» despre ce se petrece”, mai explică psihiatrul Gabriel Diaconu.
RISCURI
Şoferii de profesie, diabetici şi obezi
Şoferii profesionişti sunt cei mai expuşi atât riscurilor accidentelor din trafic, cât şi bolilor. O bună parte din ei au tensiune arterială crescută, suferă de dependenţe, în special de fumat şi alcool, tulburări de somn, ajung să facă diabet şi să devină obezi.
„Profesioniştii şofatului se confruntă cu un alcoolism aparte, denumit «beţia la final de cursă»”, afirmă specialistul în psihiatrie Gabriel Diaconu, de la Spi talul „Alexandru Obregia”, din Bucureşti. În plus, la aceste afecţiuni se adaugă şi problemele în familie, cauzate în mare parte de un comportament impulsiv al acestora.
Sursa: evz.ro
- 27.12.2010
-
Auction House si INCASO fac o donație de Crăciun pentru Victoraş, participînd la Campania “Dăruieşti şi Câştici” lansată de PROTV
- 27.12.2010
-
Amnesty International: Russia must overturn unfair conviction of businessman
- 27.12.2010
-
Expiră contractul dintre Gazprom şi Moldovagaz – ce va urma?
- 24.12.2010
-
Precizările MAEIE cu privire la unele declaraţii apărute recent în mass media
- 23.12.2010
-
Amnesty International Moldova: Buletin Informaţional octombrie-decembrie 2010
Video Line
- 25.12.2010
-
Train - Shake Up Christmas
- 25.12.2010
-
Galbenă Gutuie
- 24.12.2010
-
Partide atipice
Comentarii (0)