Talibanii comuniştilor: „Moldova Suverană”, „Nezavisimaya Moldova” şi agenţia multimedia Omega
25 Februarie 2009, 17:25Centrul Independent de Jurnalism (CIJ) a prezentat, miercuri, rezultatele monitorizării mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova.
În perioada monitorizată (5-18 februarie) au fost analizate 24 de medii de informare, care au difuzat sau publicat 3537 de materiale relevante cu referire la electorală.
Potrivit rezultatelor monitorizării, posturile publice „Moldova 1”, „Radio Moldova”, precum şi posturile private „NIT” şi „Antena C”, favorizează în mod direct şi indirect Partidul Comuniştilor şi defavorizează partidele de opoziţie.
Pe de altă parte, PRO TV Chişinău, EU TV, TV 7 şi radio „Vocea Basarabiei” încearcă să se menţină pe linia unei reflectări echidistante, dar nuanţate a evenimentelor, ţinând să nu omită nici activitatea formaţiunilor de opoziţie. Vocea Basarabiei se deosebeşte de aceste două posturi printr-un mesaj critic mai pronunţat la adresa PCRM, dar fără a ignora evenimentele care favorizează în mod obiectiv această formaţiune politică, iar EU TV difuzează mai multe ştiri favorabile, decât defavorabile, partidului de guvernământ.
„Moldova Suverană”, „Nezavisimaya Moldova” şi Agenţia multimedia OMEGA (www.omg.md) promovează direct un singur concurent electoral – PRCM, defavorizând clar partidele de opoziţie. Agenţia de presă de stat „Moldpres” prezintă doar în context pozitiv PCRM şi neglijează sau defavorizează indirect partidele de opoziţie. Efortul editorial al ziarului „Flux” este îndreptat spre defavorizarea aceloraşi partide şi favorizarea PPCD. „Komsomolskaia Pravda v Moldove” a favorizat indirect PCRM şi PSD.
Celelalte ziare defavorizează clar partidul de guvernământ şi prezintă în context pozitiv unul sau mai mulţi concurenţi electorali din opoziţie, inclusiv PLDM, AMN sau PL. Este vorba de „Timpul de dimineaţă”, „Jurnal de Chişinău”, „Moldavskie vedomosti”, Cuvântul (Rezina), parţial „Săptămâna” care însă nu critică PCRM, „SP” (Bălţi) care prezintă negativ PCRM, dar nu favorizează clar nici un concurent electoral.
În perioada monitorizării, atât la radio şi TV, cît şi în presa scrisă materialele de educaţie electorală au fost mai curând o excepţie decât parte a politicii editoriale.
Proiectul se realizează în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 5 februarie – 5 aprilie.
CIJ precizează că rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi săptămânale.
Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009” este susţinut financiar de Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Sida/Asdi şi USAID.